HIERONDER  IS TE LEZEN HOE JE HET BESTE  JE SOLDATEN & SCHEPEN KUNT OPBOUWEN.

GROND TROEPEN:

Voor het opbouwen van je leger moet je altijd beginnen met 
het Begin veld en dan vervolgens telkens een ronde er bij op tellen bijvoorbeeld 
Hopjes is in het begin veld 350 en elke ronde gaan er 140 hopjes kapot dus 2 
ronde's is 490 en 3 ronde's is 630 en zo door! met alle eenheden behalve met 
munitie werkt dit natuurlijk net wat anders


Uitgaande van het 
grootste veld is het volgende leger benodigd voor 1 vol veld:
350 Hop
240 Zwaard
84 Schutters
60 Gyro's
30 Bomba's
30 Kata's/Morts/rammen

Dus bij een goed leger moet je ervoor zorgen dat elke 
ronde je hele slagveld gevuld blijft, dus aanvullen wat er sneuvelt of zonder 
munitie zit. Hierbij gaan we er vanuit dat de tegenstander ook steeds 
aanvuld.

Per 1 ronde aanvullen:
Hopjes: 140
Zwaard: 120
Gyro's : 30

Per 3 rondes aanvullen:
Schutters: 84

Nooit minder 
dan:
60 koks in je leger meenemen
1 vol veld

Nooit meer dan:
504 
schutters (420 voorkeur 1x 84 & 2x 168)
150 Rammen (120 voorkeur)
60 
mortieren (40 voorkeur)
30 koks in 1 gevecht
0 koks!!!!
150 bomba's 
(120 voorkeur)


Voorbeeld van een 6 rondes leger:
1050 
Hopjes
840 Zwaard
168 Schutters
210 Gyro's
60 Bomba's
30 Mortieren
60 Rammen


Dan het overzicht van een 20 ronden 
leger:

3010 Hopjes (9.030/uur)
2510 Zwaard (10.080/uur)
420Zwavel 
(1.260/uur)
40 Mortieren (1.200/uur)
120 Rammen (1800/uur)
630 Gyrocopters (9.450/uur)
120 Balonnen (5.760/uur)
60 Koks (.600/uur)
Generalen: 13.000
Kosten:
Totaal: 39.180/uur
met 16% 
korting: 32.911/uur
Hout: 135864
Zwavel: 
317900



Waven

Waven is het in delen sturen van je leger. 
Dus je stuurt een basisleger en vult in delen dat leger steeds aan, je bent aan 
het waven dus. Daarbij kun je eerder gestuurde waves terughalen vanwege de 
munitie die op is en kun je nieuwe eenheden sturen met verse munitie. Dit geeft 
een optimaal resultaat in gevechten!

Waarom zou je moeten waven?
* 
Schutters, Gyro's, Kata's/Morts en Bomb's hebben munitie! Door ze terug te halen 
en ze daarna weer het terug gevecht in te sturen zal hun munitie weer zijn 
aangevuld en kunnen ze weer schieten!
* Bomb's: Niet gewavede Bomb's zullen 
leegraken en geen schade meer aanrichten. Stuur daarom altijd waves van 30, deze 
zullen hun werk goed doen en niet allemaal kapot gaan.
* Artillerie: 
Mortieren gaan vrijwel meteen kapot als de tegenstander Bomba's heeft! Zorg dat 
je deze dan dus terug kan trekken zodat je rammen op de voorgrond komen. 
Kortom... mortieren gebruik je om de muur te slopen en Rammen voor de rest van 
het gevecht!
* Alles: Als er genoeg in het hoofdgevecht is maar een ander 
gevecht heeft extra nodig van een bepaalde eenheid, dan kun je dat deel van je 
leger terughalen. Vervolgens kun je dat naar het andere gevecht sturen ter 
ondersteuning. ook heeft het een Helend effect door je legers weer volledig fit 
te maken zodra je ze weer terug hebt!.

Volgorde en aantallen per 
wave:
Wave 1: ALLE Hopjes, Zwaarden & rammen
Wave 2: Schutters (Trek 
je Schutters elke dag uit het gevecht om ze later weer terug te sturen i.v.m. 
munutie het liefst in groepjes van 84 of 168)
Wave 3 Gyro's (trek je gyro's 
elke dag eruit en er weer terug in, i.v.m. Munitie)
Wave 4 Bombardiers ( 
ALTIJD!!! in waves van 30 sturen)
Wave 5 Mortieren (deze niet het veldslag in 
sturen tenzij anders gemeld door de leiding)


Belangrijke punten:
* 
Altijd Bomb's waven in groepen van 30!
* Nooit Mortieren in het gevecht 
sturen als er bomba's zijn!
* Zorg dat je altijd genoeg Koks bij je hebt 
zowel in als uit het gevecht.
* Nooit je troepen in 1 keer het gevecht 
insturen tenzij je de eerste bent die het gevecht betreed of wanneer het anders 
gemeld is door de leiding (mocht je dit wel doen doe dit dan zonder 
Mortieren).
* Bij het terugtrekken van legers uit een veldslag altijd even 
melden bij de generaal of in een Rondgaande zodat spelers niet alleen
achterblijven en gesloopt worden!
* Let op het aantal Actiepunten in een 
stad! Actiepunten zijn het aantal handelingen die uitgevoerd kunnen worden in 
een stad--> aanvallen/goederentransport/etc. Vervoeren van gs kost dus al 1 
actiepunt. Stuur je 3x over schepen weg, dan kost je dit 3x 1 actiepunt=3 
actiepunten. Actiepunten zijn dus van groot belang i.v.m. waven! Wanneer die 
handeling uitgevoerd is krijg je het actiepunt weer terug. Hoeveel je er hebt is 
te zien achter de pijl onder de stadsnaam in het gewone ika-scherm linksbovenin. 
Het aantal actiepunten is met name afhankelijk van de hoogte van het 
stadhuislevel, let hierop bij het bezetten van een stad. Een klein stadje heeft 
dus weinig actiepunten.
Steden van een alliantie-genoot of in steden met 
garnizoensrecht heeft iedereen van de alliantie evenveel actiepunten die kunnen 
worden gebruikt! Maar bij een bezette stad door een TT-speler moet je die 
actiepunten met elkaar delen!
Bijv. in mijn stad zal iedereen 10 actiepunten 
kunnen gebruiken. Heb ik een garnizoensrecht bij een stad met 7 actiepunten, dan 
kan iedereen die er stationeert 7 actiepunten kunnen gebruiken. Bezet ik een 
stad met 7 actiepunten, dan moet iedereen die er stationeert die 7 punten delen! 
Stel dat iemand van ons 7 waves stuurt (=7 gebruikte actiepunten), dan kan de 
rest al niks meer doen! 

SCHEPEN:

Dit is volgens mij een goede start voor de vloot en mijn agrumentatie er achter. 
Als je verstand hebt van vloot en berekenen van dit soort dingen graag hulp, 
want voor mij zijn deze kleine vlootjes ook een beetje zoeken. Komen we straks 
bij de grote zeeslagen en gaan we eilanden openbreken/dichthouden dan weet ik wel wat ik moet doen ;)

de meeste mensen hebben nu of hebben bijna wel 
een haven van lvl 8. Dit zorgt voor een bepaalde grote van het zeegevechtsveld 
(Deze kan je vinden bij help--> kunst van oorlogsvoering --> het 
zeeslagveld) Om dit veld vol te krijgen heb je de volgende schepen 
nodig:

Nou is dit al een aardig prijzige vloot, en dan ben je nog 
niet eens klaar. Want dit is alleen genoeg om alle velden te vullen voor 1 
ronde. Daarna moet je de verliezen weer aanvullen. Ik weet niet precies wat de 
verliezen zullen zijn maar ik gok ongeveer 4-5ramschepen en 10-15vuurschepen. 
Voor elke ronde zal je dat dus moeten aanvullen. Nu wordt het al snel heel duur 
en als je dan minder schepen wilt is het beste om als eerst iets te korten op 
katapultschepen, aangezien weinig mensen die linie nu al vol krijgen. 

Ik 
denk dat een erg goede vloot op dit moment bestaat uit:
Je houdt het hiermee 
waarschijnlijk een ronde of 4 vol op een medium veld. (Haven 15+ maar minder dan 
22)

150 Vuur (3.750/uur)
80 Ram (1.200/uur)
56 kata's 
(1.225/uur)
15 Onderzee (750/uur)
15 Tenderschepen 
(1.500/uur)

Totaal = 8.425 (zonder reductie)

Hierbij neem ik wel 
aan dat je nog geen stoomram, mortierschepen, raketschepen en bombaschepen hebt. 
Als men die wel krijgt gaat de verhouding namelijk veranderen.

Ik weet 
dit niet zeker en dit moet getest worden maar volgens mij is dit een mooie 
basis. Als je hem wilt optimaliseren moet je kijken naar je verliezen per ronde
en dan moet je uitgaan van de standaard vloot en je verliezen per ronde er bij 
optellen. Dan kom je mooi uit.

OVERZICHT VLOOT:

Vlootgevechten 
zijn nu vrijwel identiek aan landgevechten. Ter 
vergelijking:

Hoplieten/Stoomreuzen = 
Vuurschepen/Stoomschepen
Zwaardvechters = 
Ramschepen
Steenslingers/Boogschutters/Zwavelschutters = 
Katapultschepen/Ballista's/Mortierschepen
Katapulten/Mortieren = 
Onderzeeërs/Rakettenschepen
Bombardiers = Ballonendragers
Gyro's = 
Schoepenradsnelheidsschepen
Koks = Tenders

LET OP: ik ga hier uit van 
het GROOTSTE VELD:


Wat je in een gevecht verliest per 
ronde:

VUURSCHEPEN (84 passen er op het veld)
Jouw vuur vs vuur --> 
33 vuurschepen per ronde verlies
Jouw vuur vs stoom --> 42 vuurschepen per 
ronde verlies

STOOMSCHEPEN (35 passen er op het veld)
Jouw stoom 
vs vuur --> 15 stoom per ronde verlies
Jouw stoom vs stoom --> gok het 
op 10-15 per ronde verlies

RAMSCHEPEN (36 passen er op het 
veld)
18 ramschepen per ronde verlies 
gemiddeld

BALLISTA/KATAPULT/MORTIER (84/56/42 passen er op het veld) 
- (7/6/5 munitie)
0 verlies per ronde, want ze blijven intact bij goed 
spel!

RAKETTENSCHEPEN (15 passen er op het veld) - (2 
munitie)
Zelf Heph vs geen-heph: max 2 verlies per ronde
Zelf geen Heph vs 
Heph: 3-6 verlies per ronde
We gaan uit van gemiddel 4.5 per 
ronde!

ONDERZEE (25 passen er op het veld) - (4 munitie)
Zelf Heph 
vs geen-heph: 0-3 verlies per ronde
Zelf geen Heph vs Heph: 3-6 verlies per 
ronde


SNELHEIDSSCHEPEN (30 passen er op het veld) - (5 munitie)
0 
verlies per ronde bij genoeg ballonschepen (de vijand schiet daar dan 
op)

BALLONSCHEPEN (6 passen er op het veld) - (5 munitie)
Zelf 
Heph vs geen Heph--> 0.2-0.3 verlies per ronde!!! Dus in 5 rondes een keer 1 
ballon kapot!
Zelf geen Heph vs Heph --> 4 per ronde 
kapot!


TENDERSCHEPEN (1 tender zorgt voor 3% moraal)
14 zijn er 
nodig om genoeg moraal te behouden, maar veel meer zijn er nodig (tenzij je ze 
waved) om je schepen goed te kunnen repareren! Ze hebben namelijk ook een soort 
van munitie.

Dan nu welke eenheden je het beste kunt maken naar mijn 
mening:

- Stoomschepen: zijn sterker dan vuurschepen en als je ze waved 
zijn ze helemaal sterk! Uit al mijn zeegevechten blijkt tot nu toe dat je 
absoluut stoomschepen moet nemen!

- Ramschepen: mogen absoluut niet 
ontbreken of je hebt een groot probleem!

- Mortierschepen: deze zijn de 
betere versie en is een eenmalige aanschaf!

- Raketschepen/onderzee: 
hierover zijn de meningen nog verdeeld en sommigen neigen toch naar onderzeeërs. 
Ik zelf ben toch wel overtuigd van de raketschepen.

- Snelheidsschepen: 
kosten vrijwel niks in onderhoud en aanschaf dus neem hier genoeg van 
mee!

- Ballonschepen: kosten veel, zijn langzaam en irriteren dus 
mateloos! Maar ze zijn zeker wel belangrijk en zonder ga je veel zwaardere 
verliezen lijden!

- Tenderschepen: repareren je beschadigde schepen en 
zijn hier wel zeer nuttig in tegenstelling tot de dokters in landgevechten. 
Ikzelf hou het op 60 tenders (als vloot-speler), maar de precieze aantallen zijn
bij mij nog onduidelijk. Ze hebben een soort van munitie-idee, dus waven is een 
zeer goed plan mits je de actiepunten er voor hebt! Voor een standaard-vlootje 
is 30 denk ik wel voldoende, zeker als je zo nu en dan waved.

Dan nu 
hoeveel je nodig hebt ivm munitie en verlies.
Dit kun je ZELF uitrekenen want 
het is per speler verschillend hoe groot je de vloot wil maken!
Als voorbeeld 
nemen we een 10-ronden vloot, want 1 vol veld + 9 rondes schade 
aanvullen:

FRONT:
Per ronde verlies je 15 stoom dus heb je er 35(vol 
veld) + 15x9 = 170 van nodig.
Heb je liever vuurschepen dan heb je er dus 
84(vol veld) + 42x9 = 462 van nodig.

FLANKEN:
Per ronde verlies je 18 
ramschepen dus heb je er 36(vol veld) + 18x10 = 198 nodig.

TWEEDE 
LINIE:
Mortieren hebben 5 munitie, dus als je meer dan 5 rondes wil vechten 
heb je nog meer mortierschepen nodig. Je kunt met 2x42 mortierschepen 10 rondes 
vechten! Wil je meer rondes dan heb je minimaal 3x42 mortier nodig die je dan om 
beurten kunt terughalen en opnieuw insturen.
In dit geval hebben we dus 2 x 
42 = 84 mortierschepen nodig.

ACHTERLINIE:
Raketschepen hebben 2 
munitie en onderzeeërs 4.
Ga je voor raket dan heb je nodig 15(vol veld) + 
4.5 x 9 = 56 raket nodig.
Ga je voor onderzee dan heb je nodig 25(vol veld)+ 
4 x 9 = 61 onderzee nodig

AFWEER:
Wanneer je 0 snelheidsschepen 
verliest omdat je genoeg ballon hebt hoef je alleen maar naar de munitie te 
kijken.
Deze heeft 5 munitie en een vol veld is 30 schepen, dus voor 10 
rondes zijn 2x30 = 60 schepen voldoende.
Mocht je toch verlies denken te 
leiden door gebrek aan ballon, neem er dan gewoon 120-150, ze kosten toch geen 
ruk! En zonder komen te zitten wil je echt niet!

WERPERS:
Met 
ballonschepen heb je gemiddeld 3 per ronde verlies ga ik vanuit. Omdat de helft 
kapot gaat let ik niet op munitie, die overigens 5 is!
Dus hebben we 6(vol 
veld) + 3x9 = 33 nodig.


LET OP: veel schepen kun je herladen, dus je 
kunt minder schepen nodig hebben als je zelf vrij actief bent en tijd hebt om te 
waven!
LET OP: het is verstandig de stoomschepen en de ballonschepen in waves 
te sturen voor minder verlies en dus meer schade! Maar let op je 
actiepunten!

Het zou mooi zijn als iedereen naast zijn leger een vloot 
heeft die 5 rondes mee kan gaan!

Dan het overzicht van een 5 ronden 
vloot:

95 Stoom (4.275/uur) OF 252 Vuur (6.300/uur)
108 Ram 
(1.620/uur)
42 Mortier (2.100/uur)
60 Raket (1.825/uur) OF 41 Onderzee 
(2.050/uur)
90 Snelheidsschepen (450/uur)
18 Ballonschepen 
(1.800/uur)
30 Tenderschepen (3.000/uur)

Totaal: 16.070/uur afgerond 
(en gekozen voor stoomschepen!)


Dan het overzicht van een 10 ronden 
vloot:

170 Stoom (7.650/uur) OF 462 Vuur (11.550/uur)
198 Ram 
(2.970/uur)
84 Mortier (4.200/uur)
90 Raket (3.080/uur) OF 61 Onderzee 
(3.050/uur)
120 Snelheidsschepen (600/uur)
33 Ballonschepen 
(3.300/uur)
30 Tenderschepen (3.000/uur)

Totaal: 25.800/uur afgerond 
(en gekozen voor stoomschepen!)


*LET OP: stoomschepen zijn zwaar 
superieur aan vuurschepen! 
Kortom: bouw ALLEEN nog maar STOOMSCHEPEN en 
ontsla de vuurschepen!*

vloot van 30 ronden (30-40k 
generalen):

600 Stoom (27.000/uur)
800 Ram (12.000/uur)
168 Mortier 
(8.400/uur)
168 Katapult (5.880/uur)
200 Raket (11.000/uur)
600 
Snelheidsschepen (3.000/uur)
120 Ballonschepen (12.000/uur)
90 
Tenderschepen (9.000/uur)

Totaal: 88.000/uur afgerond