HIERONDER IS TE LEZEN HOE JE HET BESTE JE SOLDATEN & SCHEPEN KUNT OPBOUWEN.
GROND TROEPEN:
Voor het opbouwen van je leger moet je altijd beginnen met
het Begin veld en dan vervolgens telkens een ronde er bij op tellen bijvoorbeeld
Hopjes is in het begin veld 350 en elke ronde gaan er 140 hopjes kapot dus 2
ronde's is 490 en 3 ronde's is 630 en zo door! met alle eenheden behalve met
munitie werkt dit natuurlijk net wat anders
Uitgaande van het
grootste veld is het volgende leger benodigd voor 1 vol veld:
350 Hop
240 Zwaard
84 Schutters
60 Gyro's
30 Bomba's
30 Kata's/Morts/rammen
Dus bij een goed leger moet je ervoor zorgen dat elke
ronde je hele slagveld gevuld blijft, dus aanvullen wat er sneuvelt of zonder
munitie zit. Hierbij gaan we er vanuit dat de tegenstander ook steeds
aanvuld.
Per 1 ronde aanvullen:
Hopjes: 140
Zwaard: 120
Gyro's : 30
Per 3 rondes aanvullen:
Schutters: 84
Nooit minder
dan:
60 koks in je leger meenemen
1 vol veld
Nooit meer dan:
504
schutters (420 voorkeur 1x 84 & 2x 168)
150 Rammen (120 voorkeur)
60
mortieren (40 voorkeur)
30 koks in 1 gevecht
0 koks!!!!
150 bomba's
(120 voorkeur)
Voorbeeld van een 6 rondes leger:
1050
Hopjes
840 Zwaard
168 Schutters
210 Gyro's
60 Bomba's
30 Mortieren
60 Rammen
Dan het overzicht van een 20 ronden
leger:
3010 Hopjes (9.030/uur)
2510 Zwaard (10.080/uur)
420Zwavel
(1.260/uur)
40 Mortieren (1.200/uur)
120 Rammen (1800/uur)
630 Gyrocopters (9.450/uur)
120 Balonnen (5.760/uur)
60 Koks (.600/uur)
Generalen: 13.000
Kosten:
Totaal: 39.180/uur
met 16%
korting: 32.911/uur
Hout: 135864
Zwavel:
317900
Waven
Waven is het in delen sturen van je leger.
Dus je stuurt een basisleger en vult in delen dat leger steeds aan, je bent aan
het waven dus. Daarbij kun je eerder gestuurde waves terughalen vanwege de
munitie die op is en kun je nieuwe eenheden sturen met verse munitie. Dit geeft
een optimaal resultaat in gevechten!
Waarom zou je moeten waven?
*
Schutters, Gyro's, Kata's/Morts en Bomb's hebben munitie! Door ze terug te halen
en ze daarna weer het terug gevecht in te sturen zal hun munitie weer zijn
aangevuld en kunnen ze weer schieten!
* Bomb's: Niet gewavede Bomb's zullen
leegraken en geen schade meer aanrichten. Stuur daarom altijd waves van 30, deze
zullen hun werk goed doen en niet allemaal kapot gaan.
* Artillerie:
Mortieren gaan vrijwel meteen kapot als de tegenstander Bomba's heeft! Zorg dat
je deze dan dus terug kan trekken zodat je rammen op de voorgrond komen.
Kortom... mortieren gebruik je om de muur te slopen en Rammen voor de rest van
het gevecht!
* Alles: Als er genoeg in het hoofdgevecht is maar een ander
gevecht heeft extra nodig van een bepaalde eenheid, dan kun je dat deel van je
leger terughalen. Vervolgens kun je dat naar het andere gevecht sturen ter
ondersteuning. ook heeft het een Helend effect door je legers weer volledig fit
te maken zodra je ze weer terug hebt!.
Volgorde en aantallen per
wave:
Wave 1: ALLE Hopjes, Zwaarden & rammen
Wave 2: Schutters (Trek
je Schutters elke dag uit het gevecht om ze later weer terug te sturen i.v.m.
munutie het liefst in groepjes van 84 of 168)
Wave 3 Gyro's (trek je gyro's
elke dag eruit en er weer terug in, i.v.m. Munitie)
Wave 4 Bombardiers (
ALTIJD!!! in waves van 30 sturen)
Wave 5 Mortieren (deze niet het veldslag in
sturen tenzij anders gemeld door de leiding)
Belangrijke punten:
*
Altijd Bomb's waven in groepen van 30!
* Nooit Mortieren in het gevecht
sturen als er bomba's zijn!
* Zorg dat je altijd genoeg Koks bij je hebt
zowel in als uit het gevecht.
* Nooit je troepen in 1 keer het gevecht
insturen tenzij je de eerste bent die het gevecht betreed of wanneer het anders
gemeld is door de leiding (mocht je dit wel doen doe dit dan zonder
Mortieren).
* Bij het terugtrekken van legers uit een veldslag altijd even
melden bij de generaal of in een Rondgaande zodat spelers niet alleen
achterblijven en gesloopt worden!
* Let op het aantal Actiepunten in een
stad! Actiepunten zijn het aantal handelingen die uitgevoerd kunnen worden in
een stad--> aanvallen/goederentransport/etc. Vervoeren van gs kost dus al 1
actiepunt. Stuur je 3x over schepen weg, dan kost je dit 3x 1 actiepunt=3
actiepunten. Actiepunten zijn dus van groot belang i.v.m. waven! Wanneer die
handeling uitgevoerd is krijg je het actiepunt weer terug. Hoeveel je er hebt is
te zien achter de pijl onder de stadsnaam in het gewone ika-scherm linksbovenin.
Het aantal actiepunten is met name afhankelijk van de hoogte van het
stadhuislevel, let hierop bij het bezetten van een stad. Een klein stadje heeft
dus weinig actiepunten.
Steden van een alliantie-genoot of in steden met
garnizoensrecht heeft iedereen van de alliantie evenveel actiepunten die kunnen
worden gebruikt! Maar bij een bezette stad door een TT-speler moet je die
actiepunten met elkaar delen!
Bijv. in mijn stad zal iedereen 10 actiepunten
kunnen gebruiken. Heb ik een garnizoensrecht bij een stad met 7 actiepunten, dan
kan iedereen die er stationeert 7 actiepunten kunnen gebruiken. Bezet ik een
stad met 7 actiepunten, dan moet iedereen die er stationeert die 7 punten delen!
Stel dat iemand van ons 7 waves stuurt (=7 gebruikte actiepunten), dan kan de
rest al niks meer doen!
het Begin veld en dan vervolgens telkens een ronde er bij op tellen bijvoorbeeld
Hopjes is in het begin veld 350 en elke ronde gaan er 140 hopjes kapot dus 2
ronde's is 490 en 3 ronde's is 630 en zo door! met alle eenheden behalve met
munitie werkt dit natuurlijk net wat anders
Uitgaande van het
grootste veld is het volgende leger benodigd voor 1 vol veld:
350 Hop
240 Zwaard
84 Schutters
60 Gyro's
30 Bomba's
30 Kata's/Morts/rammen
Dus bij een goed leger moet je ervoor zorgen dat elke
ronde je hele slagveld gevuld blijft, dus aanvullen wat er sneuvelt of zonder
munitie zit. Hierbij gaan we er vanuit dat de tegenstander ook steeds
aanvuld.
Per 1 ronde aanvullen:
Hopjes: 140
Zwaard: 120
Gyro's : 30
Per 3 rondes aanvullen:
Schutters: 84
Nooit minder
dan:
60 koks in je leger meenemen
1 vol veld
Nooit meer dan:
504
schutters (420 voorkeur 1x 84 & 2x 168)
150 Rammen (120 voorkeur)
60
mortieren (40 voorkeur)
30 koks in 1 gevecht
0 koks!!!!
150 bomba's
(120 voorkeur)
Voorbeeld van een 6 rondes leger:
1050
Hopjes
840 Zwaard
168 Schutters
210 Gyro's
60 Bomba's
30 Mortieren
60 Rammen
Dan het overzicht van een 20 ronden
leger:
3010 Hopjes (9.030/uur)
2510 Zwaard (10.080/uur)
420Zwavel
(1.260/uur)
40 Mortieren (1.200/uur)
120 Rammen (1800/uur)
630 Gyrocopters (9.450/uur)
120 Balonnen (5.760/uur)
60 Koks (.600/uur)
Generalen: 13.000
Kosten:
Totaal: 39.180/uur
met 16%
korting: 32.911/uur
Hout: 135864
Zwavel:
317900
Waven
Waven is het in delen sturen van je leger.
Dus je stuurt een basisleger en vult in delen dat leger steeds aan, je bent aan
het waven dus. Daarbij kun je eerder gestuurde waves terughalen vanwege de
munitie die op is en kun je nieuwe eenheden sturen met verse munitie. Dit geeft
een optimaal resultaat in gevechten!
Waarom zou je moeten waven?
*
Schutters, Gyro's, Kata's/Morts en Bomb's hebben munitie! Door ze terug te halen
en ze daarna weer het terug gevecht in te sturen zal hun munitie weer zijn
aangevuld en kunnen ze weer schieten!
* Bomb's: Niet gewavede Bomb's zullen
leegraken en geen schade meer aanrichten. Stuur daarom altijd waves van 30, deze
zullen hun werk goed doen en niet allemaal kapot gaan.
* Artillerie:
Mortieren gaan vrijwel meteen kapot als de tegenstander Bomba's heeft! Zorg dat
je deze dan dus terug kan trekken zodat je rammen op de voorgrond komen.
Kortom... mortieren gebruik je om de muur te slopen en Rammen voor de rest van
het gevecht!
* Alles: Als er genoeg in het hoofdgevecht is maar een ander
gevecht heeft extra nodig van een bepaalde eenheid, dan kun je dat deel van je
leger terughalen. Vervolgens kun je dat naar het andere gevecht sturen ter
ondersteuning. ook heeft het een Helend effect door je legers weer volledig fit
te maken zodra je ze weer terug hebt!.
Volgorde en aantallen per
wave:
Wave 1: ALLE Hopjes, Zwaarden & rammen
Wave 2: Schutters (Trek
je Schutters elke dag uit het gevecht om ze later weer terug te sturen i.v.m.
munutie het liefst in groepjes van 84 of 168)
Wave 3 Gyro's (trek je gyro's
elke dag eruit en er weer terug in, i.v.m. Munitie)
Wave 4 Bombardiers (
ALTIJD!!! in waves van 30 sturen)
Wave 5 Mortieren (deze niet het veldslag in
sturen tenzij anders gemeld door de leiding)
Belangrijke punten:
*
Altijd Bomb's waven in groepen van 30!
* Nooit Mortieren in het gevecht
sturen als er bomba's zijn!
* Zorg dat je altijd genoeg Koks bij je hebt
zowel in als uit het gevecht.
* Nooit je troepen in 1 keer het gevecht
insturen tenzij je de eerste bent die het gevecht betreed of wanneer het anders
gemeld is door de leiding (mocht je dit wel doen doe dit dan zonder
Mortieren).
* Bij het terugtrekken van legers uit een veldslag altijd even
melden bij de generaal of in een Rondgaande zodat spelers niet alleen
achterblijven en gesloopt worden!
* Let op het aantal Actiepunten in een
stad! Actiepunten zijn het aantal handelingen die uitgevoerd kunnen worden in
een stad--> aanvallen/goederentransport/etc. Vervoeren van gs kost dus al 1
actiepunt. Stuur je 3x over schepen weg, dan kost je dit 3x 1 actiepunt=3
actiepunten. Actiepunten zijn dus van groot belang i.v.m. waven! Wanneer die
handeling uitgevoerd is krijg je het actiepunt weer terug. Hoeveel je er hebt is
te zien achter de pijl onder de stadsnaam in het gewone ika-scherm linksbovenin.
Het aantal actiepunten is met name afhankelijk van de hoogte van het
stadhuislevel, let hierop bij het bezetten van een stad. Een klein stadje heeft
dus weinig actiepunten.
Steden van een alliantie-genoot of in steden met
garnizoensrecht heeft iedereen van de alliantie evenveel actiepunten die kunnen
worden gebruikt! Maar bij een bezette stad door een TT-speler moet je die
actiepunten met elkaar delen!
Bijv. in mijn stad zal iedereen 10 actiepunten
kunnen gebruiken. Heb ik een garnizoensrecht bij een stad met 7 actiepunten, dan
kan iedereen die er stationeert 7 actiepunten kunnen gebruiken. Bezet ik een
stad met 7 actiepunten, dan moet iedereen die er stationeert die 7 punten delen!
Stel dat iemand van ons 7 waves stuurt (=7 gebruikte actiepunten), dan kan de
rest al niks meer doen!
SCHEPEN:
Dit is volgens mij een goede start voor de vloot en mijn agrumentatie er achter.
Als je verstand hebt van vloot en berekenen van dit soort dingen graag hulp,
want voor mij zijn deze kleine vlootjes ook een beetje zoeken. Komen we straks
bij de grote zeeslagen en gaan we eilanden openbreken/dichthouden dan weet ik wel wat ik moet doen ;)
de meeste mensen hebben nu of hebben bijna wel
een haven van lvl 8. Dit zorgt voor een bepaalde grote van het zeegevechtsveld
(Deze kan je vinden bij help--> kunst van oorlogsvoering --> het
zeeslagveld) Om dit veld vol te krijgen heb je de volgende schepen
nodig:
Nou is dit al een aardig prijzige vloot, en dan ben je nog
niet eens klaar. Want dit is alleen genoeg om alle velden te vullen voor 1
ronde. Daarna moet je de verliezen weer aanvullen. Ik weet niet precies wat de
verliezen zullen zijn maar ik gok ongeveer 4-5ramschepen en 10-15vuurschepen.
Voor elke ronde zal je dat dus moeten aanvullen. Nu wordt het al snel heel duur
en als je dan minder schepen wilt is het beste om als eerst iets te korten op
katapultschepen, aangezien weinig mensen die linie nu al vol krijgen.
Ik
denk dat een erg goede vloot op dit moment bestaat uit:
Je houdt het hiermee
waarschijnlijk een ronde of 4 vol op een medium veld. (Haven 15+ maar minder dan
22)
150 Vuur (3.750/uur)
80 Ram (1.200/uur)
56 kata's
(1.225/uur)
15 Onderzee (750/uur)
15 Tenderschepen
(1.500/uur)
Totaal = 8.425 (zonder reductie)
Hierbij neem ik wel
aan dat je nog geen stoomram, mortierschepen, raketschepen en bombaschepen hebt.
Als men die wel krijgt gaat de verhouding namelijk veranderen.
Ik weet
dit niet zeker en dit moet getest worden maar volgens mij is dit een mooie
basis. Als je hem wilt optimaliseren moet je kijken naar je verliezen per ronde
en dan moet je uitgaan van de standaard vloot en je verliezen per ronde er bij
optellen. Dan kom je mooi uit.
OVERZICHT VLOOT:
Vlootgevechten
zijn nu vrijwel identiek aan landgevechten. Ter
vergelijking:
Hoplieten/Stoomreuzen =
Vuurschepen/Stoomschepen
Zwaardvechters =
Ramschepen
Steenslingers/Boogschutters/Zwavelschutters =
Katapultschepen/Ballista's/Mortierschepen
Katapulten/Mortieren =
Onderzeeërs/Rakettenschepen
Bombardiers = Ballonendragers
Gyro's =
Schoepenradsnelheidsschepen
Koks = Tenders
LET OP: ik ga hier uit van
het GROOTSTE VELD:
Wat je in een gevecht verliest per
ronde:
VUURSCHEPEN (84 passen er op het veld)
Jouw vuur vs vuur -->
33 vuurschepen per ronde verlies
Jouw vuur vs stoom --> 42 vuurschepen per
ronde verlies
STOOMSCHEPEN (35 passen er op het veld)
Jouw stoom
vs vuur --> 15 stoom per ronde verlies
Jouw stoom vs stoom --> gok het
op 10-15 per ronde verlies
RAMSCHEPEN (36 passen er op het
veld)
18 ramschepen per ronde verlies
gemiddeld
BALLISTA/KATAPULT/MORTIER (84/56/42 passen er op het veld)
- (7/6/5 munitie)
0 verlies per ronde, want ze blijven intact bij goed
spel!
RAKETTENSCHEPEN (15 passen er op het veld) - (2
munitie)
Zelf Heph vs geen-heph: max 2 verlies per ronde
Zelf geen Heph vs
Heph: 3-6 verlies per ronde
We gaan uit van gemiddel 4.5 per
ronde!
ONDERZEE (25 passen er op het veld) - (4 munitie)
Zelf Heph
vs geen-heph: 0-3 verlies per ronde
Zelf geen Heph vs Heph: 3-6 verlies per
ronde
SNELHEIDSSCHEPEN (30 passen er op het veld) - (5 munitie)
0
verlies per ronde bij genoeg ballonschepen (de vijand schiet daar dan
op)
BALLONSCHEPEN (6 passen er op het veld) - (5 munitie)
Zelf
Heph vs geen Heph--> 0.2-0.3 verlies per ronde!!! Dus in 5 rondes een keer 1
ballon kapot!
Zelf geen Heph vs Heph --> 4 per ronde
kapot!
TENDERSCHEPEN (1 tender zorgt voor 3% moraal)
14 zijn er
nodig om genoeg moraal te behouden, maar veel meer zijn er nodig (tenzij je ze
waved) om je schepen goed te kunnen repareren! Ze hebben namelijk ook een soort
van munitie.
Dan nu welke eenheden je het beste kunt maken naar mijn
mening:
- Stoomschepen: zijn sterker dan vuurschepen en als je ze waved
zijn ze helemaal sterk! Uit al mijn zeegevechten blijkt tot nu toe dat je
absoluut stoomschepen moet nemen!
- Ramschepen: mogen absoluut niet
ontbreken of je hebt een groot probleem!
- Mortierschepen: deze zijn de
betere versie en is een eenmalige aanschaf!
- Raketschepen/onderzee:
hierover zijn de meningen nog verdeeld en sommigen neigen toch naar onderzeeërs.
Ik zelf ben toch wel overtuigd van de raketschepen.
- Snelheidsschepen:
kosten vrijwel niks in onderhoud en aanschaf dus neem hier genoeg van
mee!
- Ballonschepen: kosten veel, zijn langzaam en irriteren dus
mateloos! Maar ze zijn zeker wel belangrijk en zonder ga je veel zwaardere
verliezen lijden!
- Tenderschepen: repareren je beschadigde schepen en
zijn hier wel zeer nuttig in tegenstelling tot de dokters in landgevechten.
Ikzelf hou het op 60 tenders (als vloot-speler), maar de precieze aantallen zijn
bij mij nog onduidelijk. Ze hebben een soort van munitie-idee, dus waven is een
zeer goed plan mits je de actiepunten er voor hebt! Voor een standaard-vlootje
is 30 denk ik wel voldoende, zeker als je zo nu en dan waved.
Dan nu
hoeveel je nodig hebt ivm munitie en verlies.
Dit kun je ZELF uitrekenen want
het is per speler verschillend hoe groot je de vloot wil maken!
Als voorbeeld
nemen we een 10-ronden vloot, want 1 vol veld + 9 rondes schade
aanvullen:
FRONT:
Per ronde verlies je 15 stoom dus heb je er 35(vol
veld) + 15x9 = 170 van nodig.
Heb je liever vuurschepen dan heb je er dus
84(vol veld) + 42x9 = 462 van nodig.
FLANKEN:
Per ronde verlies je 18
ramschepen dus heb je er 36(vol veld) + 18x10 = 198 nodig.
TWEEDE
LINIE:
Mortieren hebben 5 munitie, dus als je meer dan 5 rondes wil vechten
heb je nog meer mortierschepen nodig. Je kunt met 2x42 mortierschepen 10 rondes
vechten! Wil je meer rondes dan heb je minimaal 3x42 mortier nodig die je dan om
beurten kunt terughalen en opnieuw insturen.
In dit geval hebben we dus 2 x
42 = 84 mortierschepen nodig.
ACHTERLINIE:
Raketschepen hebben 2
munitie en onderzeeërs 4.
Ga je voor raket dan heb je nodig 15(vol veld) +
4.5 x 9 = 56 raket nodig.
Ga je voor onderzee dan heb je nodig 25(vol veld)+
4 x 9 = 61 onderzee nodig
AFWEER:
Wanneer je 0 snelheidsschepen
verliest omdat je genoeg ballon hebt hoef je alleen maar naar de munitie te
kijken.
Deze heeft 5 munitie en een vol veld is 30 schepen, dus voor 10
rondes zijn 2x30 = 60 schepen voldoende.
Mocht je toch verlies denken te
leiden door gebrek aan ballon, neem er dan gewoon 120-150, ze kosten toch geen
ruk! En zonder komen te zitten wil je echt niet!
WERPERS:
Met
ballonschepen heb je gemiddeld 3 per ronde verlies ga ik vanuit. Omdat de helft
kapot gaat let ik niet op munitie, die overigens 5 is!
Dus hebben we 6(vol
veld) + 3x9 = 33 nodig.
LET OP: veel schepen kun je herladen, dus je
kunt minder schepen nodig hebben als je zelf vrij actief bent en tijd hebt om te
waven!
LET OP: het is verstandig de stoomschepen en de ballonschepen in waves
te sturen voor minder verlies en dus meer schade! Maar let op je
actiepunten!
Het zou mooi zijn als iedereen naast zijn leger een vloot
heeft die 5 rondes mee kan gaan!
Dan het overzicht van een 5 ronden
vloot:
95 Stoom (4.275/uur) OF 252 Vuur (6.300/uur)
108 Ram
(1.620/uur)
42 Mortier (2.100/uur)
60 Raket (1.825/uur) OF 41 Onderzee
(2.050/uur)
90 Snelheidsschepen (450/uur)
18 Ballonschepen
(1.800/uur)
30 Tenderschepen (3.000/uur)
Totaal: 16.070/uur afgerond
(en gekozen voor stoomschepen!)
Dan het overzicht van een 10 ronden
vloot:
170 Stoom (7.650/uur) OF 462 Vuur (11.550/uur)
198 Ram
(2.970/uur)
84 Mortier (4.200/uur)
90 Raket (3.080/uur) OF 61 Onderzee
(3.050/uur)
120 Snelheidsschepen (600/uur)
33 Ballonschepen
(3.300/uur)
30 Tenderschepen (3.000/uur)
Totaal: 25.800/uur afgerond
(en gekozen voor stoomschepen!)
*LET OP: stoomschepen zijn zwaar
superieur aan vuurschepen!
Kortom: bouw ALLEEN nog maar STOOMSCHEPEN en
ontsla de vuurschepen!*
vloot van 30 ronden (30-40k
generalen):
600 Stoom (27.000/uur)
800 Ram (12.000/uur)
168 Mortier
(8.400/uur)
168 Katapult (5.880/uur)
200 Raket (11.000/uur)
600
Snelheidsschepen (3.000/uur)
120 Ballonschepen (12.000/uur)
90
Tenderschepen (9.000/uur)
Totaal: 88.000/uur afgerond
Als je verstand hebt van vloot en berekenen van dit soort dingen graag hulp,
want voor mij zijn deze kleine vlootjes ook een beetje zoeken. Komen we straks
bij de grote zeeslagen en gaan we eilanden openbreken/dichthouden dan weet ik wel wat ik moet doen ;)
de meeste mensen hebben nu of hebben bijna wel
een haven van lvl 8. Dit zorgt voor een bepaalde grote van het zeegevechtsveld
(Deze kan je vinden bij help--> kunst van oorlogsvoering --> het
zeeslagveld) Om dit veld vol te krijgen heb je de volgende schepen
nodig:
Nou is dit al een aardig prijzige vloot, en dan ben je nog
niet eens klaar. Want dit is alleen genoeg om alle velden te vullen voor 1
ronde. Daarna moet je de verliezen weer aanvullen. Ik weet niet precies wat de
verliezen zullen zijn maar ik gok ongeveer 4-5ramschepen en 10-15vuurschepen.
Voor elke ronde zal je dat dus moeten aanvullen. Nu wordt het al snel heel duur
en als je dan minder schepen wilt is het beste om als eerst iets te korten op
katapultschepen, aangezien weinig mensen die linie nu al vol krijgen.
Ik
denk dat een erg goede vloot op dit moment bestaat uit:
Je houdt het hiermee
waarschijnlijk een ronde of 4 vol op een medium veld. (Haven 15+ maar minder dan
22)
150 Vuur (3.750/uur)
80 Ram (1.200/uur)
56 kata's
(1.225/uur)
15 Onderzee (750/uur)
15 Tenderschepen
(1.500/uur)
Totaal = 8.425 (zonder reductie)
Hierbij neem ik wel
aan dat je nog geen stoomram, mortierschepen, raketschepen en bombaschepen hebt.
Als men die wel krijgt gaat de verhouding namelijk veranderen.
Ik weet
dit niet zeker en dit moet getest worden maar volgens mij is dit een mooie
basis. Als je hem wilt optimaliseren moet je kijken naar je verliezen per ronde
en dan moet je uitgaan van de standaard vloot en je verliezen per ronde er bij
optellen. Dan kom je mooi uit.
OVERZICHT VLOOT:
Vlootgevechten
zijn nu vrijwel identiek aan landgevechten. Ter
vergelijking:
Hoplieten/Stoomreuzen =
Vuurschepen/Stoomschepen
Zwaardvechters =
Ramschepen
Steenslingers/Boogschutters/Zwavelschutters =
Katapultschepen/Ballista's/Mortierschepen
Katapulten/Mortieren =
Onderzeeërs/Rakettenschepen
Bombardiers = Ballonendragers
Gyro's =
Schoepenradsnelheidsschepen
Koks = Tenders
LET OP: ik ga hier uit van
het GROOTSTE VELD:
Wat je in een gevecht verliest per
ronde:
VUURSCHEPEN (84 passen er op het veld)
Jouw vuur vs vuur -->
33 vuurschepen per ronde verlies
Jouw vuur vs stoom --> 42 vuurschepen per
ronde verlies
STOOMSCHEPEN (35 passen er op het veld)
Jouw stoom
vs vuur --> 15 stoom per ronde verlies
Jouw stoom vs stoom --> gok het
op 10-15 per ronde verlies
RAMSCHEPEN (36 passen er op het
veld)
18 ramschepen per ronde verlies
gemiddeld
BALLISTA/KATAPULT/MORTIER (84/56/42 passen er op het veld)
- (7/6/5 munitie)
0 verlies per ronde, want ze blijven intact bij goed
spel!
RAKETTENSCHEPEN (15 passen er op het veld) - (2
munitie)
Zelf Heph vs geen-heph: max 2 verlies per ronde
Zelf geen Heph vs
Heph: 3-6 verlies per ronde
We gaan uit van gemiddel 4.5 per
ronde!
ONDERZEE (25 passen er op het veld) - (4 munitie)
Zelf Heph
vs geen-heph: 0-3 verlies per ronde
Zelf geen Heph vs Heph: 3-6 verlies per
ronde
SNELHEIDSSCHEPEN (30 passen er op het veld) - (5 munitie)
0
verlies per ronde bij genoeg ballonschepen (de vijand schiet daar dan
op)
BALLONSCHEPEN (6 passen er op het veld) - (5 munitie)
Zelf
Heph vs geen Heph--> 0.2-0.3 verlies per ronde!!! Dus in 5 rondes een keer 1
ballon kapot!
Zelf geen Heph vs Heph --> 4 per ronde
kapot!
TENDERSCHEPEN (1 tender zorgt voor 3% moraal)
14 zijn er
nodig om genoeg moraal te behouden, maar veel meer zijn er nodig (tenzij je ze
waved) om je schepen goed te kunnen repareren! Ze hebben namelijk ook een soort
van munitie.
Dan nu welke eenheden je het beste kunt maken naar mijn
mening:
- Stoomschepen: zijn sterker dan vuurschepen en als je ze waved
zijn ze helemaal sterk! Uit al mijn zeegevechten blijkt tot nu toe dat je
absoluut stoomschepen moet nemen!
- Ramschepen: mogen absoluut niet
ontbreken of je hebt een groot probleem!
- Mortierschepen: deze zijn de
betere versie en is een eenmalige aanschaf!
- Raketschepen/onderzee:
hierover zijn de meningen nog verdeeld en sommigen neigen toch naar onderzeeërs.
Ik zelf ben toch wel overtuigd van de raketschepen.
- Snelheidsschepen:
kosten vrijwel niks in onderhoud en aanschaf dus neem hier genoeg van
mee!
- Ballonschepen: kosten veel, zijn langzaam en irriteren dus
mateloos! Maar ze zijn zeker wel belangrijk en zonder ga je veel zwaardere
verliezen lijden!
- Tenderschepen: repareren je beschadigde schepen en
zijn hier wel zeer nuttig in tegenstelling tot de dokters in landgevechten.
Ikzelf hou het op 60 tenders (als vloot-speler), maar de precieze aantallen zijn
bij mij nog onduidelijk. Ze hebben een soort van munitie-idee, dus waven is een
zeer goed plan mits je de actiepunten er voor hebt! Voor een standaard-vlootje
is 30 denk ik wel voldoende, zeker als je zo nu en dan waved.
Dan nu
hoeveel je nodig hebt ivm munitie en verlies.
Dit kun je ZELF uitrekenen want
het is per speler verschillend hoe groot je de vloot wil maken!
Als voorbeeld
nemen we een 10-ronden vloot, want 1 vol veld + 9 rondes schade
aanvullen:
FRONT:
Per ronde verlies je 15 stoom dus heb je er 35(vol
veld) + 15x9 = 170 van nodig.
Heb je liever vuurschepen dan heb je er dus
84(vol veld) + 42x9 = 462 van nodig.
FLANKEN:
Per ronde verlies je 18
ramschepen dus heb je er 36(vol veld) + 18x10 = 198 nodig.
TWEEDE
LINIE:
Mortieren hebben 5 munitie, dus als je meer dan 5 rondes wil vechten
heb je nog meer mortierschepen nodig. Je kunt met 2x42 mortierschepen 10 rondes
vechten! Wil je meer rondes dan heb je minimaal 3x42 mortier nodig die je dan om
beurten kunt terughalen en opnieuw insturen.
In dit geval hebben we dus 2 x
42 = 84 mortierschepen nodig.
ACHTERLINIE:
Raketschepen hebben 2
munitie en onderzeeërs 4.
Ga je voor raket dan heb je nodig 15(vol veld) +
4.5 x 9 = 56 raket nodig.
Ga je voor onderzee dan heb je nodig 25(vol veld)+
4 x 9 = 61 onderzee nodig
AFWEER:
Wanneer je 0 snelheidsschepen
verliest omdat je genoeg ballon hebt hoef je alleen maar naar de munitie te
kijken.
Deze heeft 5 munitie en een vol veld is 30 schepen, dus voor 10
rondes zijn 2x30 = 60 schepen voldoende.
Mocht je toch verlies denken te
leiden door gebrek aan ballon, neem er dan gewoon 120-150, ze kosten toch geen
ruk! En zonder komen te zitten wil je echt niet!
WERPERS:
Met
ballonschepen heb je gemiddeld 3 per ronde verlies ga ik vanuit. Omdat de helft
kapot gaat let ik niet op munitie, die overigens 5 is!
Dus hebben we 6(vol
veld) + 3x9 = 33 nodig.
LET OP: veel schepen kun je herladen, dus je
kunt minder schepen nodig hebben als je zelf vrij actief bent en tijd hebt om te
waven!
LET OP: het is verstandig de stoomschepen en de ballonschepen in waves
te sturen voor minder verlies en dus meer schade! Maar let op je
actiepunten!
Het zou mooi zijn als iedereen naast zijn leger een vloot
heeft die 5 rondes mee kan gaan!
Dan het overzicht van een 5 ronden
vloot:
95 Stoom (4.275/uur) OF 252 Vuur (6.300/uur)
108 Ram
(1.620/uur)
42 Mortier (2.100/uur)
60 Raket (1.825/uur) OF 41 Onderzee
(2.050/uur)
90 Snelheidsschepen (450/uur)
18 Ballonschepen
(1.800/uur)
30 Tenderschepen (3.000/uur)
Totaal: 16.070/uur afgerond
(en gekozen voor stoomschepen!)
Dan het overzicht van een 10 ronden
vloot:
170 Stoom (7.650/uur) OF 462 Vuur (11.550/uur)
198 Ram
(2.970/uur)
84 Mortier (4.200/uur)
90 Raket (3.080/uur) OF 61 Onderzee
(3.050/uur)
120 Snelheidsschepen (600/uur)
33 Ballonschepen
(3.300/uur)
30 Tenderschepen (3.000/uur)
Totaal: 25.800/uur afgerond
(en gekozen voor stoomschepen!)
*LET OP: stoomschepen zijn zwaar
superieur aan vuurschepen!
Kortom: bouw ALLEEN nog maar STOOMSCHEPEN en
ontsla de vuurschepen!*
vloot van 30 ronden (30-40k
generalen):
600 Stoom (27.000/uur)
800 Ram (12.000/uur)
168 Mortier
(8.400/uur)
168 Katapult (5.880/uur)
200 Raket (11.000/uur)
600
Snelheidsschepen (3.000/uur)
120 Ballonschepen (12.000/uur)
90
Tenderschepen (9.000/uur)
Totaal: 88.000/uur afgerond